U bent hier
NMBS: geen eenzijdige algemene prijsverhoging, wel variabele tarieven
Bij de voorstelling van de jaarresultaten van de NMBS pleitte spoorbaas Jo Cornu voor meer vrijheid in het tariferingsbeleid en een verhoging van de ticketprijzen. N-VA-Kamerlid Inez De Coninck wil dat de NMBS de rekening niet alleen doorschuift naar de reiziger en doordachter met ons belastinggeld omgaat.
Volgens Cornu behoren de ticketprijzen van de NMBS tot de laagste van Europa. De infrastructuurvergoeding daarentegen, of de kostprijs om over de sporen te mogen rijden, is de hoogste in heel Europa. Daarom wil Cornu voortaan zelf de ticketprijzen kunnen bepalen. Nu doet de federale regering dat via het beheerscontract.
In het nieuwe beheerscontract wil de N-VA de spoorwegmaatschappij meer vrijheid geven in haar tariferingsbeleid. “Maar dat mag geen vrijgeleide zijn om alle ticketprijzen eenzijdig te verhogen”, waarschuwt De Coninck. De NMBS zou haar prijzen wel kunnen aanpassen in functie van vraag en aanbod. Zo zou zij die in de piekuren kunnen verhogen en in de daluren op lijnen met een lage bezettingsgraad kunnen verlagen. Met als uiteindelijke doel: meer reizigers aantrekken.
Moderniseringsplan
De NMBS springt niet bepaald zuinig om met belastinggeld. Eerder wees N-VA-Kamerlid Valerie Van Peel al op het overbodige eigen ziekenfonds, waarvan de administratie alleen al 18 miljoen euro op jaarbasis kost. Dochteronderneming Eurostation, die zich toelegt op vastgoedprojecten, maakt op zowat al haar buitenlandse projecten verlies. En megalomane stationsgebouwen als die van Luik, Bergen of Oostende hebben handenvol belastinggeld gekost. “Dergelijke excessen moet je eerst aanpakken vooraleer je het tariferingsbeleid aanpast.” Daarom maakt de bevoegde minister werk van een moderniseringsplan. “Dat de lege Thalys naar Oostende alvast is afgeschaft, bewijst dat zij op de goede weg is”, besluit De Coninck.