U bent hier
Invoering oproepnummer 1733 in drie fases
Het algemeen nummer 1733 voor medische wachtdiensten zal vermoedelijk pas in 2016 volledig operationeel zijn. Oud-minister Onkelinkx had aangekondigd dat het nummer al vanaf 1 januari 2014 in voege zou zijn, maar dat bleek verre van realistisch.
Valerie vroeg aan minister De Block op welke manier de invoering van het nummer verder zal verlopen. De N-VA deelt immers de bezorgdheid van de Vlaamse huisartsen en pleit samen met hen voor een degelijke voorbereiding in overleg met de huisartsen, voor goed opgeleid personeel en voor een duidelijk wetgevend kader.
Uit het antwoord van de minister blijkt dat de invoering van het project in drie fasen gaat. In een eerste fase worden de telefoonnummers van de wachtdiensten in de telefonierobot geprogrammeerd. De programmatie gebeurt op basis van postcode: een patiënt die zijn postcode invoert, wordt dan met het juiste wachtonderdeel verbonden. In een tweede fase worden de oproepen beantwoord door een bevoegd persoon binnen het hulpcentrum 112. Aan de hand van bevragingsprotocollen oordeelt die hoe de patiënt best wordt verdergeholpen. In een derde fase wordt - na evaluatie van de proefprojecten - het reglementaire kader volledig op punt gesteld. De minister benadrukte ook dat op elk niveau overleg met de huisartsen wordt voorzien.